Program

Hør om det mest spennende som skjer digitalt i Norge og det store utland.

Workshop (ons)

Workshop (ons)

Workshop med Erika Hall: Effektiv brukerinnsikt (Onsdag)

Innsiktsarbeidet kan gjøres mye raskere og mer fleksibelt enn du aner. I denne workshopen vil Erika dekke de nyttigste forskningsprinsippene og -metodene for folk som egentlig er travelt opptatt med andre ting. Du lærer hvordan du tilpasser innsiktsarbeidet til ulike tidslinjer, organisasjonstyper og prosesser.

Innsiktsarbeid blir ofte sett på som et fagfelt eid av noen få spesialister i organisasjonen. Det funker dårlig. Skal du lykkes med digitale tjenester og produkter må du jobbe sammen i team. Du har heller ikke tid til å vente i månedsvis på resultater fra undersøkelser.

Hvordan sikrer du da at du og teamet ditt har informasjonen dere trenger for å designe og bygge et nytt produkt eller tjeneste - som både begeistrer målgruppen og treffer forretningsmålene?

Dette er en interaktiv workshop for alle som jobber med design av nettsider, digitale tjenester eller noe helt annet - uavhengig av om du noengang har gjort innsiktsarbeid før eller ikke.

Vi går løs på disse temaene:

  • Misforståelser om at research koster både tid og penger
  • Det er umulig å samarbeide uten research. Og det er bortkastet å gjøre research uten å samarbeide
  • Research er en veldig enkel prosess når du bryter den ned i mindre biter
  • De fleste motforestillinger mot research dekker skjulte, irrasjonelle bekymringer

Når dagen vår går mot slutten, har du:

  • Verktøy til å argumentere for mer research i selv den mest motvillige organisasjon
  • Et system for å velge de beste spørsmålene og metodene for ditt prosjekt
  • Teknikker du kan sette ut i livet med én gang, uavhengig av hvor mye tid eller penger du har til rådighet

Prisen er 3500 + mva. Hvis du bare skal på workshopen eller allerede er påmeldt Webdagene melder du deg på ved å sende en e-post direkte til [email protected]

Workshopen er på engelsk.

Torsdag

Torsdag

God morgen

Design med data - Nicholas Felton

En av verdens fremste eksperter på datavisualisering viser oss hvordan vi kan gjøre det komplekse vakkert - og enkelt.

Pause

Verdien av transparente og ærlige brukeropplevelser - Trine Falbe

For mange virksomheter er "brukeropplevelse" noe de legger på toppen av andre ting de gjør. Hvordan kan vi få brukernes opplevelser og det bedriftene lover kundene og verden til å henge sammen - slik at produktene og tjenestene blir bedre?

Design organisasjonen din! - Leah Buley

I higen etter å lage nye fantastiske produkter og tjenester glemmer vi ofte å starte med oss selv. Hvordan designer vi organisasjonen vår slik at den kan levere gode digitale løsninger kontinuerlig?

Pause

Digital psykologi - Erik Modig

Erik forsker på hva som skal til for å skape oppmerksomhet, overbevise og få folk til å gjøre det vi vil.

Lunsj

Gründerkultur i eget hus - Anders Mjåset

Alle snakker om innovasjon, men få får det til. Anders er gründer av Mesh og har mye erfaring med å koble større bedrifter med nystartede selskaper. Han vil gi oss tips om hvordan vi skaper en gründerkultur internt, samarbeid med oppstartsbedrifter og hva vi kan lære av måten oppstartsbedrifter jobber på.

Få folk ombord - Rick Pastoor

Rick jobber for Blendle - en av utfordrerne i mediebransjen. Han har gjort en systematisk analyse av hva som funker og ikke funker for å få folk ombord - som abonnementer, betalende kunder eller registrerte brukere.

Pause

Design sprint - jobb som Google - Braden Kowitz

"The design sprint" er en 5-dagers metodikk utviklet hos Google Ventures. Metoden stopper endeløse diskusjoner og gjør at du kan teste om en ide, tjeneste eller produkt er smart i løpet av en uke. Metoden har tatt av i innovasjonskretser. Her får du den fra de som laget den.

Pause

Oslo Bysykkel - tjenestedesign i praksis - Johan Hallesby

Johan har vært sentral i å få Oslo Bysykkel til å funke og hele Oslo til å sykle. Johan viser oss hvordan man kan jobbe som en oppstartsbedrift selv om kravspekken er lang.

«La meg hjelpe» - Dag Helge Scott og Tuva Sverdstad Eikås

Ved hjelp av tjenestedesign laget Kreftforeningen verktøy for å gjøre det enklere for kreftpasienter å få hjelp og for pårørende å hjelpe. Lær hvordan du bør jobbe for å lage tjenester som gjør hverdagen litt bedre for folk.

Underholdning, middag og fest

Fredag

Fredag

God morgen

Kraften i å stå for noe - Susanne Kaluza

Susanne la om Kvinneguiden med svært gode resultater. Ved å løse problemer for målgruppen og jobbe mer med journalistikk enn likes og klikk fikk Kvinneguiden flere lesere, mer engasjement og bedre resultater. Hør hva vi andre kan lære av dem.

Søkemotoroptimalisering er svindel - Wilhelm Joys Andersen

Bruker du penger på et SEO-byrå? Wilhelm mener at dette er tull.

Pause

Det digitale Norge på 8 x 10 minutter

  • Magien i teknologien: hvordan vi bruker kundedata til å lage Meny Nettbutikk - Lars Georg Teigen og Pål Rønning
  • Bots og bier. Roboter, organisk vekst og økologisk honning hos Bakken & Bæck - Codruta Gamulea
  • teepi.no og tikky.no – Designdrevet innovasjon skaper ny vekst for Orkla og Telenor – Christian Søgaard
  • Slik lagde vi en nettløsning for alle norske sykehus - Marianne Braaten Andresen og Eirik Hafver Rønjum
  • Hvordan kunstig intelligens vil endre jobbene våre - Mats Abrahamsen

Lunsj

Akkurat nok brukerinnsikt - Erika Hall

Brukertestlab med avansert kamerautstyr? Store undersøkelser med 175 variabler og multiple regresjoner? Nope. Gjør det enkelt. Hent inn akkurat det du trenger av innsikt og bruk enkle metoder. Erika viser deg hvordan.

Pause

Kolonial.no - en disruptiv tjeneste?

Kolonial.no er i ferd med å ryste dagligvarebransjen. Kommer vi til å kjøpe all mat på nett? Hva kan vi andre lære av måten de jobber på?

Det digitale Norge - del 2

  • Sånn skal Ruter bruke skattepengene dine smartere; digitalt - Beth Stensen
  • BlockWatne: Fra boligdrøm til drømmebolig - Bjørnar Tretterud og Anne Zanussi
  • Hvordan Nabobil inkluderer brukerne i produktutviklingen - Even Heggernes

Pause

Strategien er død - lenge leve Metastrategien - John Willshire

Før kunne en strategi vare i mange år. Nå holder den knapt tiden det tar å skrive den. Alt endres for fort. Hvordan lager vi strategier som funker i den digitale virkeligheten?