Hvis UX-folka får jobbe med hele kundeopplevelsen, er det bra for bedriften din? Det korte svaret er ja.
Vi bruker mer penger på designere for å gjøre digitale opplevelser bedre, og forbedring av brukeropplevelser og digitalisering sparer store penger for bedrifter og organisasjoner. Det er flere og flere som jobber med kundeopplevelse og brukervennlighet. Men hvordan kan vi sikre at investeringen vår virkelig kommer bedriften til gode?
Leah Buley har funnet ut hvordan man skal organisere seg for å få best mulig resultat.
Språket vi bruker for å skille kundeopplevelse, tjenestedesign og brukeropplevelse kan være forvirrende, det er flere grener som sier de gjør omtrent samme ting. Hva er egentlig sant? Hva er forskjellen på brukeropplevelse (UX) og kundeopplevelse(CX)?
Jo:
Hva karakteriserer egentlig organisasjoner som lykkes med design av bruker- og kundeopplevelse?
De som lykkes
De jobber også bredere i organisasjonen, de lager ikke bare nettsteder, apper og interne verktøy, men deltar i hele produktspekteret.
Det gir dem bedre resultater:
De har en annen forventning til resultatet av UX og de vet hva de skal måle.
They expect user experience work to create value even more than it reduces costs.