Som redaktør i Kvinneguiden har Susanne lagt om den redaksjonelle profilen totalt, noe som har ført til en økning i antall brukere, sosial trafikk og lesetid.
Vi bør bruke mindre tid på å gruble over hva vi vil brukerne skal gjøre, og mer tid på å finne ut hvilke problemer de sliter med.
Spørsmålet er ikke hvordan brukerne kan engasjere seg mer i deg, men motsatt. Hva har dere egentlig gjort for å engasjere dere i brukernes hverdag?
Susanne startet i jobben som redaktør for nettstedet Kvinneguiden, og overtok et nettsted med en overflod av slankestoff og sminketips.
Slike saker gir billige klikk. Men er dette veien å gå for å bygge lojalitet og engasjement?
Kvinneguiden valgte å droppe alle saker om slanking og sminke. Det var ikke et lett valg, for det ga utrolig mye trafikk.
Med et tydelig standpunkt til hva de ikke skulle skrive om, ble også nettstedet tydeligere. Jobb, helse, kjønnsroller og utdannelse ble tema som Kvinneguiden nå skulle skrive om. I tillegg trakk de til seg bra jenter med sterke meninger som kunne skrive for dem
De jobbet med tekstene sine:
Målet var å snakke til brukerne som en klok og underholdende venn.
Spør ikke hva brukerne dine kan gjøre for deg, men hva du kan gjøre for brukerne
Dette er noen av sakene som gikk best i 2015:
I utgangspunktet skulle man tro at disse sakene har en mye mindre målgruppe, men det viste seg å ikke stemme. Norsk-somaliske jenter, og deres venner, tagget hverandre på Facebook, og sakene spredde seg lynraskt.
Susanne og Kvinneguiden laget også de aller første retningslinjene for bloggere: Sunn fornuft-plakaten. Målet var å få med seg 10-20 bloggere, men ved lansering hadde 80 bloggere sagt at de ville følge plakaten. Nå har 160 bloggere stilt seg bak.
Alt i alt førte grepene til mer trafikk og økte inntekter. Antall brukere gikk opp med 20%, lesetiden per sak økte med et halvt minutt. Inntekter økte med 50%.
Å ta brukerne og samfunnsproblemer på alvor er en nøkkel for å få lojale brukere.
Vi må:
Er du snill, liker folk deg bedre!