Marianne Braaten Andresen og Eirik Hafver Rønjum har jobbet med å lage en felles nettløsning for de norske sykehusene.
Når du blir syk eller noen du kjenner blir syke, får du et enormt behov for informasjon.
Sykehusenes nettsider har ikke vært det enkleste stedet å finne svar på det man leter etter.
Det virket som om sykehusene var mest opptatt av å fortelle om seg selv. For pasientene var det umulig å finne fram på nettsidene.
De to viktigste målgruppene for de nye nettsidene er pasienter og pårørende.
"Pasientene er liksom kjernevirksomheten til sykehusene." Marianne Braaten Andresen og Eirik Hafver Rønjum på #webdagene pic.twitter.com/eLyt1aRlNB
— Christine Calvert (@tekstdoktor) 21. oktober 2016
Gjennom spørreundersøkelser og intervjuer fant de blant annet ut at:
I arbeidet med de nye nettsidene, har innholdsarbeidet blitt sentralisert, selv om det fremdeles er mange som kommer til å levere innhold til nettsidene.
Marianne og Eirik hadde følgende råd til alle som jobber i en kompleks organisasjon: