Bruker du penger på et SEO-byrå? Wilhelm Joys Andersen mener at dette er tull.
Googlebot endres hver dag med en hel klar agenda. I stedet for å forsøke å forstå hva Google har gjort, bør vi heller forstå hvilken agenda som ligger bak de endringene Google gjør.
Ingeniørene som jobber med søkemotoren Google jobber med spiren til en kunstig intelligens som skal vite bedre enn oss selv hva det er vi leter etter.
Selv om Google kanskje ikke er en perfekt kunstig intelligens ennå, er søkemotoren utvilsomt smartere enn før. Den første versjonen av Google var riktig nok bedre enn konkurrentene, fordi den:
Selv om dette var smart, var det ikke så smart at du ikke kunne lure Google. Dermed vokste det opp en milliardindustri rundt hvordan du kan få middelmådig søppel til å se bra ut.
De er et våpenkappløp mellom de som prøver å lure Google, og Google selv som må levere så gode søkeresultater som mulig for å overleve
Hvis du vil vite hvordan du kan få Google til å elske nettstedet ditt, trenger du ikke se lengre enn til Googles egne retningslinjer.
Dette er noe av det Google legger vekt på når de bedømmer om en side er bra eller ikke:
Glem at Google eksisterer, og lag i stedet det beste, mest nyttige innholdet. Da er det ditt innhold Google leter etter. Da er det ditt innhold julebonusen til Google-ingeniørene er avhengig av.
Wilhelm mener det som er bra for brukerne, også er bra for Google.
Det innebærer blant annet at «teknisk SEO» egentlig bare er hygienefaktorer når du utvikler et nettsted.
Du må ha:
Favorittsitat fra WJA på #webdagene: - Hvis du har gjort dette her stiller du på lik linje med alle andre i verden som ikke er idioter.
— Bjørn Tore Hansen (@BTHansen) 21. oktober 2016
Den viktigste og største jobben er å rydde, fikse og forbedre innholdet ditt:
Strålende foredrag fra @wilhelmja om SEO. Mye gull for veldig mange. #webdagene pic.twitter.com/armHNCEK1e
— Marius Huseby (@mariushuseby) 21. oktober 2016