Søkemotor­optimalisering er svindel

Bruker du penger på et SEO-byrå? Wilhelm Joys Andersen mener at dette er tull.

Googlebot endres hver dag med en hel klar agenda. I stedet for å forsøke å forstå hva Google har gjort, bør vi heller forstå hvilken agenda som ligger bak de endringene Google gjør.

Wilhelm Joys Andersen

Ingeniørene som jobber med søkemotoren Google jobber med spiren til en kunstig intelligens som skal vite bedre enn oss selv hva det er vi leter etter.

Selv om Google kanskje ikke er en perfekt kunstig intelligens ennå, er søkemotoren utvilsomt smartere enn før. Den første versjonen av Google var riktig nok bedre enn konkurrentene, fordi den:

  • Skjønte om ordet du søkte etter var på siden
  • Rangerte sider som mange hadde lenket til høyere, basert på antakelsen om at gode sider blir lenket til oftere enn dårlige

Selv om dette var smart, var det ikke så smart at du ikke kunne lure Google. Dermed vokste det opp en milliardindustri rundt hvordan du kan få middelmådig søppel til å se bra ut.

De er et våpenkappløp mellom de som prøver å lure Google, og Google selv som må levere så gode søkeresultater som mulig for å overleve

Wilhelm Joys Andersen

Hvis du vil vite hvordan du kan få Google til å elske nettstedet ditt, trenger du ikke se lengre enn til Googles egne retningslinjer.

Dette er noe av det Google legger vekt på når de bedømmer om en side er bra eller ikke:

  • Hvem er avsenderen?
  • Hva vet vi om avsenderen fra før?
  • Hvordan er rettskrivningen?
  • Er designet godt og tillitsvekkende?
  • Har innholdet fokus, eller det nedlesset med reklame?

Glem at Google eksisterer, og lag i stedet det beste, mest nyttige innholdet. Da er det ditt innhold Google leter etter. Da er det ditt innhold julebonusen til Google-ingeniørene er avhengig av.

Wilhelm Joys Andersen

Wilhelm mener det som er bra for brukerne, også er bra for Google.

Det innebærer blant annet at «teknisk SEO» egentlig bare er hygienefaktorer når du utvikler et nettsted.

Du må ha:

  1. Ryddig HTML-kode
  2. Rask lasting
  3. Kryptering
  4. Responsive, mobilvennlige nettsider

Den viktigste og største jobben er å rydde, fikse og forbedre innholdet ditt:

  1. Dyrk kjerneinnholdet, ikke lag forgjengelig drit
  2. Jobb sammen! Andre enn deg selv må forstå innholdet
  3. Lag noe så bra at andre vil lenke til det
  4. Slett drit. Vekk med alt middelmådig
  5. Bruk ord som folk forstår
  6. Tenk på hvor innholdet ditt dukker opp