Kolonial.no - en disruptiv tjeneste?

Kolonial.no er i ferd med å ryste dagligvarebransjen. Kommer vi til å kjøpe all mat på nett? Hva kan vi andre lære av måten de jobber på?

Oppfinnelser er ikke disruptive før de selger

Karl Munthe Kaas

Markedet for dagligvarer i Norge er på 165 milliarder kr. Til sammenligning er musikkmarkedet i verden på 125 milliarder kr. Tar du en liten markedsandel av det norske dagligvaremarkedet, kan det fort bli ganske mye penger.

Kolonial.no brukte de to første årene på å pusse på konseptet og teste i pilot.

Som oppstartsbedrift har Karl Munthe Kaas og Kolonial.no tatt utgangspunkt i:

  • Innovasjon er ikke en idé, det er en prosess.
  • God gjennomføring er avhengig av rask iterering: Bygg, test, lære.

Litt data om hvordan kolonial.no er i dag:

  • kolonial.no omsetter like mye som 15+ dagligvarebutikker - fra ett lager
  • Lageret er på 13.000 kvadrameter, to ganger så stort som Ullevål stadion
  • 2 millioner mennesker kan få levert varer fra kolonial.no
  • kolonial.no har 27 hentepunkter
  • Prisen på en gjennomsnittlig handlekurv på kolonial.no er over 1000 kr, mer enn fem ganger mer enn en vanlig handlekurv i butikken.
  • Prisene på nett har gått ned med over 45% siden kolinial.no ble lansert i 2013.