Hvordan vi bruker kundedata til å lage Meny Nettbutikk

Lars Georg Teigen og Pål Rønning fra Making Waves fortalte om bruken av kundedata i Menys nye nettbutikk.

Hva skiller en vanlig matbutikk fra å handle dagligvarer på nett?

  • Tilgjengeliget. En fysisk butikk har en begrenset dekningsgrad. Vi gidder ikke dra langt for å handle i en spesiell butikk, men drar i stedet til den nærmeste.
  • Tid. På nett kan du handle når du vil. Du slipper å plukke varene, og kan få varene levert til deg.
  • Relevans. En vanlige forbuker handler 150-250 forskjellige varier i løpet av et år. En fysisk Meny-butikk har rundt 10.000 varer. I butikken må du forholde deg til veldig mange varer som du ikke skal ha.

I nettbutikken til Meny bruker de data fra Trumf-kunder om hva de har handlet for å tilpasse hvilke produkter de ser først i nettbutikken.

Personaliseringen skjer på brukernivå, slik at det du har handlet tidligere påvirker hva du ser i nettbutikken. Personalisering skjer både når du søker i søkefeltet og når du navigerer i produktkategoriene.